The Mediating Eros: María Zambrano

Authors

Abstract

The paper refers to the relationship between the meaning of the figures of Diotima in the Platonic Banquet and Zambrano’s essay “Diótima de Mantinea”. Through the figure of the inspired woman who teaches the philosopher, emphasis is placed on the notion of Eros, dáimon of mediation between the human and the divine. The analysis seeks to connect what is properly rational in philosophical discourse with its pre-rational source; by Zambrano’s position, about the classical and especially archaic sources of the Greek world, the axes of each text are described, highlighting Zambrano’s interest in constituting the bases of his original method recognized as “poetic reason”. In the process, it is intended to highlight the author’s proposal to integrate and not the division of knowledge and her denunciation of scientific rationality.

Keywords:

Diotima, Eros mediation, word, poetic reason

Author Biographies

Ethel Junco, Universidad Panamericana

Ethel Junco, Instituto de Humanidades de la Universidad Panamericana, Campus Aguascalientes, México.

Correspondencia: Ethel Junco E-Mail: ejunco@up.edu.mx

Instituto de Humanidades. Universidad Panamericana. Aguascalientes México.

Claudio César Calabrese , Universidad Panamericana

Claudio César Calabrese, Instituto de Humanidades de la Universidad Panamericana, Campus Aguascalientes, México

Correspondencia: Claudio César Calabrese E-Mail: ccalabrese@up.edu.mx

Instituto de Humanidades. Universidad Panamericana. Aguascalientes. México.

References

ARÉVALO BENITO, H., (2022). “El humus trágico de la “Escuela de Madrid”. Ortega y sus efectos sobre la razón poética en Zambrano y la gigantomaquia de la historia en Gaos”, Éndoxa: Series Filosóficas, 49, 133 - 149.

BERNABÉ, A. (2011). Platón y el orfismo. Diálogos entre religión y filosofía, Madrid: Adaba.

BUNDGÅRD, A. (2000). Más allá de la filosofía. Sobre el pensamiento filosófico- místico de María Zambrano. Madrid: Trotta.

CÁNOVAS MARTÍNEZ, M., (2022). “María Zambrano: el hombre y lo divino. Una aproximación al pensamiento religioso de María Zambrano”. Carthaginensia, XXXVIII, 74, 529-545.

CARRASCO, R. (2022). “Eros - Pólemos. Retórica y discursos del amor en Eurípides”, BYZANTION NEA HELLÁS, 41, 35-52.

GARCÍA GUAL, C. y D. HERNÁNDEZ DE LA FUENTE. El mito de Orfeo. Estudio y tradición poética. Madrid: FCE.

KAUFMANN, W. (1968). Nietzsche, Philosopher, Psychologist, Antichrist. New Jersey: Princeton University Press.

LIZAOLA, J., (2008). Lo sagrado en el pensamiento de María Zambrano. México: Universidad Nacional Autónoma de México.

MAILLARD, Ch., (1992). La creación por la metáfora. Introducción a la razón poética. Barcelona: Anthropos.

MOREY, M. (2018). Vidas de Nietzsche. Madrid: Alianza.

ORTEGA MUÑOZ, J.F. (1996). “Reflexión y revelación, los dos elementos del discurrir filosófico. Una aproximación al pensamiento de María Zambrano”, Contrastes. Revista Interdisciplinar de Filosofía, I, 211-239.

ORTEGA Y GASSET, J. (2005). “Ética de los griegos (Espíritu de la letra), en ORTEGA Y GASSET, J. OO.CC, IV, 1926/1931. Madrid: Taurus.

PALAZÓN MAYORAL. M.R., (2008) “El exilio de la buena sierpe. María Zambrano”, Signos Filosóficos, X, 20, pp. 61-74.

PLATON (1951). Oeuvres Complètes IV. Le Banquet, ed. L. Robin. Paris: Les Belles Lettres.

PLATO (1980). Symposium, ed., Introd. y com. K. Dover, K., Cambridge: Cambridge University Press.

PLATÓN (1997). Diálogos III. Fedón, Banquete, Fedro, trad., introducción y notas por C. García Gual, M. Martinez Hernández, E. LLedó Iñigo. Madrid: Gredos.

PINO CAMPOS, L. M., (2003). “Los misterios de Eleusis en la obra de María Zambrano: un pensamiento nuevo a partir del antiguo hieró -lógos”, Revista de Filología, Universidad de La Laguna, 21, 267-293.

--- (2005). Estudios sobre María Zambrano: el magisterio de Ortega y las raíces grecolatinas de su filosofía. Servicio de publicaciones de la Universidad de La Laguna.

RAMÍREZ, G. (2014). “Escritos autobiográficos. Delirios. Poemas (1928-1990)”, en: ZAMBRANO, M., OO. CC. VI, Barcelona, 2014, pp. 160-171.

REALE. G. (2004). Eros, demonio mediador. El juego de las máscaras en el Banquete de Platón. Trad. R. Rius y P. Salvat. Barcelona: Herder.

Rivara, G. (2000). “María Zambrano y la actitud filosófica”, Theoría, 10, 43-48.

--- (2003).”Reflexiones en tomo a María Zambrano”, Signos filosóficos, 9, 11-16.

SÁNCHEZ CUERVO, A. (2010). “Las metamorfosis del exilio” en SÁNCHEZ DÍAZ (Coord.) María Zambrano: pensamiento y exilio. Morelia, Mich., Méx., UMSNH, Instituto de Investigaciones Históricas: Comunidad de Madrid, Consejería de Cultura y Deportes, pp.173-190.

ROBIN, L. (1973). La teoria platonica dell’amore. Trad. D. Porta Gavassi. Milán. RODRÍGUEZ DÍAZ DEL REAL, A. (2015) “El mito en María Zambrano”, Ars & Humanitas, 9 (1), 138-149. DOI: 10.4312/ars.9.1.138-149.

ZAMBRANO, M. (1965). España, sueño y verdad. Barcelona-Buenos Aires: Edhasa.

--- (1966). El hombre y lo divino. México: FCE.

--- (1967). La tumba de Antígona. México: Siglo XXI.

--- (1971). “La unificación del conocimiento y las fronteras de lo humano en la unidad”, Educación, 33, 82-91.

--- (1989). Para una historia de la piedad. Málaga: Torre de las Palomas.

--- (1990). Los bienaventurados. Madrid: Siruela.

--- (1993). Hacia un saber sobre el alma. Introducción Juan Fernando Ortega Muñoz. Madrid: Alianza.

--- (1995). Un descenso a los infiernos. Toledo: La Isla.

--- (1998). Delirio y destino. Madrid: Centro de Estudios Ramón Areces.

--- (2004). La razón en la sombra. Antología crítica. Edición Jesús Moreno Sanz. Madrid: Siruela-Fundación María Zambrano.

--- (2009). Las palabras del regreso. Edición de Mercedes Gómez Blesa. Madrid: Cátedra.

--- (2011). OO. CC., III, Director: Jesús Moreno Sanz. Barcelona: Galaxia Gutenberg.

--- (2014). OO. CC., IV, Director: Jesús Moreno Sanz. Barcelona: Galaxia Gutenberg.

--- (2016). Filosofía y poesía. México: FCE.

--- (2019). Claros del bosque. Madrid: Alianza.