Convocatoria de artículos para Número Especial “Psicología Comunitaria en América Latina: Resiliencia, Justicia Social y Descolonización del Conocimiento”.
Hasta el 31 de julio de 2025.
Para más información, revisar el siguiente enlace.
Adaptation and validation of two screening instruments of mental health of first grade schoolchildren of Santiago
Authors
Myriam George
Unidad de Salud Mental, Ministerio de Salud
Ximena Siraqyan
Centro de Medicina Reproductiva del Adolescente, Facultad de Medicina, Universidad de Chile
Randa Morales
Facultad de Ciencias Humanas, Escuela de Psicología, Universidad Diego Portales
Flora Barra De La
Departamento de Psiquiatría y Salud Mental, Facultad de Medicina, Campus Oriente, Universidad de Chile
Jorge Rodríguez
Escuela de Salud Pública, Facultad de Medicina, Campus Sur, Universidad de Chile
Carmen López
Unidad de Salud Mental, Ministerio de Salud
Virginia Toledo
Escuela de Salud Pública, Facultad de Medicina, Campus Norte, Universidad de Chile
The adaptationand validation of two questionnaires -teacher and parents rating scales- that asses maladaptative behaviors in 1st grade children is described. A sample of 595 children attending seven schools of Santiago was used. The statistical analysis showed acceptable levels of internal consistency for both instruments and a factorial structure for the teacher's scale discriminating different behavioral areas. Finaly standarized norms, separately for males females, were obtained.
Keywords:
Schoolchildren mental health, screening instruments, adaptation and validation
George, M., Siraqyan, X., Morales, R., Barra De La, F., Rodríguez, J., López, C., & Toledo, V. (1994). Adaptation and validation of two screening instruments of mental health of first grade schoolchildren of Santiago. Revista De Psicología, 5, Pág, 17–26. https://doi.org/10.5354/0719-0581.1994.18486