i

Debido a la alta cantidad de artículos pendientes de revisión y monográficos presupuestados, Lenguas Modernas no se encuentra recibiendo nuevos artículos.

Profesores de inglés colombianos, su uso de libros de texto y apropiación de sugerencias en política educativa

Autores/as

Resumen

El diseño e implementación de políticas, programas y currículos para la enseñanza de inglés se ha convertido en una prioridad de varios países Latinoamericanos. Este estudio cualitativo se enfoca en el caso particular de Colombia y dos libros de textos, English Please! y Way to Go!, los que fueron publicados por el Ministerio de Educación para mejorar el aprendizaje de inglés en colegios públicos. El estudio explora qué tanto un grupo de profesores se apropió de las sugerencias de la política “Colombia Bilingüe” para la educación en el idioma inglés al emplear estos textos. Utilizando observaciones de clase, cuestionarios y entrevistas, se determinó que, si bien los participantes se apropiaron del énfasis en la transversalidad curricular y la conexión que los libros promueven con los lineamientos curriculares gubernamentales, tuvieron dificultades para apoyar las oportunidades laborales y de empleo de sus estudiantes a través de los textos. Una apropiación parcial de las sugerencias de la política involucró el fomento del aprendizaje cultural e intercultural de los estudiantes, su desarrollo de habilidades comunicativas para el siglo 21 y transferibles.

Palabras clave:

Política educativa en lengua extranjera, Libros de texto para inglés, Colombia Bilingüe, Apropiación de política lingüística

Biografía del autor/a

John Jairo Viáfara González, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia

Para correspondencia, dirigirse a: John Jairo Viáfara González (john.viafara@uptc.edu.co)

Natalia Cardozo Durán, Universidad Surcolombiana

Para correspondencia, dirigirse a: Natalia Cardozo Durán (nacadu2487@gmail.com )

Lorena Lucía Lozano Bahamón, Universidad Surcolombiana

Para correspondencia, dirigirse a: Lorena Lucía Lozano Bahamón (lorelu_20@hotmail.com)

Referencias

Allwright, R. 1982. Perceiving and pursuing learners’ needs. In M. Geddes & G. Sturtridge (Eds.), Individualisation. pp. 24-31. Modern English Publications.

Arzoz, X. 2007. The nature of language rights. Jemie 6: 1-35.

Barahona, M. 2016. Challenges and accomplishments of ELT at primary level in Chile: Towards the aspiration of becoming a bilingual country. Education policy analysis archives 24(82): 1-29. http://dx.doi.org/10.14507/epaa.24.2448

Batista, F. C. 2020. English language teaching in Brazil: A Gap in policy, problems in practice. English Language Teaching 13(8): 135-140. https://doi.org/10.5539/elt.v13n8p135

Bonilla Carvajal, C. A. & I. Tejada-Sánchez. 2016. Unanswered questions in Colombia’s foreign language education policy. Profile Issues in Teachers’ Professional Development 18(1): 185-201. http://dx.doi.org/10.15446/profile.v18n1.51996

Brown, J. 1995. The Elements of language curriculum. A systematic approach to program development. Heinle and Heinle Publishers.

Cárdenas, R. & N. Miranda. 2014. Implementación del Programa Nacional de Bilingüismo en Colombia: un balance intermedio. Educación y Educadores 17(1): 51-67.

Cordero Gutiérrez, D. M. 2019. Proyecto piloto de mejoramiento del proceso de enseñanza- aprendizaje de la lengua extranjera “inglés” en el grado décimo de la Institución Educativa José Celestino Mutis de San José del Guaviare. Unpublished master’s thesis. Universidad Nacional de Colombia. Correa, D. & J. Usma. 2013. From a bureaucratic to a critical-sociocultural model of policymaking in Colombia. How Journal 20(1): 226-242.

Cruz Arcila. F. 2018. ELT policy interpretations and translations in rural Colombia. Current Issues in Language Planning 19(4): 363-382. https://doi.org/10.1080/14664208.2017.1377903

Cruz Rondón, E. J. & F. L. Velasco Vera. 2016. Understanding the role of teaching materials in a beginners’ level English as a foreign language course: A case study. Profile Issues in Teachers’ Professional Development 18(2): 125-137. http://dx.doi.org/10.15446/profile.v18n2.52813

Gibbs, G. R. 2007. Analyzing Qualitative Data. Sage. https://dx.doi.org/10.4135/9781849208574.n4

Gómez Rodríguez, L. F. 2010. English textbooks for teaching and learning English as a foreign language: Do they really help to develop communicative competence? Educación y Educadores 13(3): 327-346. http://www.scielo.org.co/pdf/eded/v13n3/v13n3a02.pdf

Gómez Rodríguez, L. F. 2015. The cultural content in EFL textbooks and what teachers need to do about it. Profile Issues in Teachers’ Professional Development 17(2): 167-187. http://dx.doi.org/10.15446/profile.v17n2.44272

Guerrero, C. H. 2008. Bilingual Colombia: What does it mean to be bilingual within the framework of the National Plan of Bilingualism? Profile Issues in Teachers’ Professional Development 10 (1): 27-46.

Guerrero, C. H. 2010. Is English the key to access the wonders of the modern world? A Critical Discourse Analysis. Signo y Pensamiento 29(57): 294-313.

Henao, E., J. Gómez., & J. Murcia. 2019. Intercultural awareness and its misrepresentation in textbooks. Colombian Applied Linguistics Journal 21(2):179-193. https://doi.org/10.14483/22487085.14177

Hurie, A. H. 2018. English for peace? Coloniality, neoliberal ideology, and discursive expansion in Colombia Bilingüe. Íkala, Revista de Lenguaje y Cultura 23(2): 333-354. https://doi.org/10.17533/udea.ikala.v23n02a09

Johnson, E. J. 2012. Arbitrating repression: Language policy and education in Arizona. Language and Education 26(1): 53–76. https://doi.org/10.1080/09500782.2011.615936

Kaiser, D. J. 2017. English language teaching in Uruguay. World Englishes 36(4): 744-759. https://doi.org/10.1111/weng.12261

Lawrence, W. P. W. 2011. Textbook evaluation: a framework for evaluating the fitness of the Hong Kong new secondary school (NSS) curriculum. MA thesis, University of Hong Kong. https://doi.org/10.1177/1356389011421927

Levinson, B. A. U. & M. Sutton. 2001. Introduction: Policy as/in practice: A sociocultural approach to the study of educational policy. In M. Sutton & B. A. U. Levinson (Eds.), Policy as practice: Toward a comparative sociocultural analysis of educational policy. pp. 1-22. Ablex Publishing.

Levinson, B. A. U., M. Sutton & T. Winstead. 2007. Education policy as a practice of power: Ethnographic methods, democratic options. Educational Policy 23(6): 767-795.

Menken, K., & O. García. (Eds.) 2010. Negotiating language policies in schools. Educators as Policymakers. Routledge.

Ministerio De Educación Nacional [MEN]. 2006. Estándares básicos de competencias en lengua extranjera: Inglés. http://www.colombiaaprende.edu.co/html/mediateca/1607/articles- 115375_archivo.pdf.

Ministerio De Educación Nacional [MEN]. 2015. Colombia, la mejor educada en el 2025. Líneas estratégicas de la política educativa del

Ministerio de Educación Nacional. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-356137_foto_portada.pdf

Ministerio De Educación Nacional [MEN]. 2016a. English, please! 1. Imprenta Nacional. www.colombiaaprnde.edu.co/colombiaBilingüe

Ministerio De Educación Nacional [MEN]. 2016b. Way to Go! 8th Grade. Impresión: Panamericana Formas e Impresos S.A. www.colombiaaprende.edu.co

Ministerio De Educación Nacional [MEN]. 2016c. Colombia Bilingüe: Conozca el programa.

http://aprende.colombiaaprende.edu.co/es/colombiaBilingüe/86718

Ministerio De Educación Nacional [MEN]. 2016d. Suggested Curriculum Structure: English 6th to 11th grades. http://aprende.colombiaaprende.edu.co/sites/default/files/naspublic/Anexo%2013%20Suggested%20Structure.pdf.

Ministerio De Educación Nacional [MEN]. 2016e. Basic learning rights; English grades 6 to 11.

http://aprende.colombiaaprende.edu.co/sites/default/files/naspublic/Anexo% 2011%20BLR%20English.pdf.

Ministerio De Educación Nacional [MEN]. 2016f. English, please! 3 Imprenta Nacional. www.colombiaaprende.edu.co/colombiaBilingüe

Mora, R. A., T. Chiquito & J. D. Zapata. 2019. Bilingual education policies in Colombia: Seeking relevant and sustainable frameworks for meaningful minority inclusion. In B. G. Guzman (Ed.). Bilingualism and bilingual education: Politics, policies and practices in a globalized society. pp. 55-77. Springer.

Peláez, O. & J. Usma. 2017. The crucial role of educational stakeholders in the appropriation of foreign language education policies: A case study. Profile Issues in Teachers’ Professional Development 19(2): 121-134. https://doi.org/10.15446/profile.v19n2.57215

Ramírez-Romero, J. L. & P. Sayer. 2016. The teaching of English in public primary schools in Mexico: More heat than light? Education policy analysis archives 24(84): 1-25. http://dx.doi.org/10.14507/epaa.24.2502

Roldán, Á. M. & O. A. Peláez. 2017. Pertinencia de las políticas de enseñanza del inglés en una zona rural de Colombia: un estudio de caso en Antioquia. Íkala, Revista de Lenguaje y Cultura 22(1): 121-139.

Sánchez Solarte, A. C. & G. V. Obando Guerrero. 2008. Is Colombia ready for “bilingualism”? Profile Issues in Teachers’ Professional Development 9: 181-196. https://revistas.unal.edu.co/index.php/profile/article/view/10715

Sevy-Biloon, J., U. Recino & C. Munoz. 2020. Factors affecting English language teaching in public schools in Ecuador. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research 19(3): 276-294. https://doi.org/10.26803/ijlter.19.3.15

Sheldon, L. E. 1988. Evaluating ELT textbooks and materials. ELT Journal 42(4): 237-246. http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.473.7638&rep=rep1&type=pdf

Solino, A. P. 2012. Teaching and learning English in Costa Rica: A critical approach. Letras 2(52): 163178.

https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/letras/article/view/6303

Stake, R. E. 1995. The art of case study research. Sage.

Tajeddin, Z. & S. Teimournezhad. 2015. Exploring the hidden agenda in the representation of culture in international and localised ELT textbooks. The Language Learning Journal 43(2): 180-193.

Tomlinson, B. 2010. Principles of effective materials development. In N. Harwood (Ed.), English language teaching materials: Theory and Practice. pp. 81-98. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1080/09571736.2013.869942

Urrea Cortés, N. 2018. ¿Cómo finaliza Colombia Bilingüe? Unpublished Thesis. Universidad Militar Nueva Granada. https://repository.unimilitar.edu.co/handle/10654/18110

Usma Wilches, J. A. 2009. Education and language policy in Colombia: Exploring processes of inclusion, exclusion, and stratification in times of global reform. Profile Issues in Teachers’ Professional Development 11(1): 123-142.

Vargas, D. 2017. Bilingual Panama: EFL Teacher Perceptions, Study Abroad in an Immersion Environment. Journal of Language Teaching and Research 8(4): 669-678. http://dx.doi.org/10.17507/jltr.0804.05